Ἡράκλειτος ὁ Ἐφέσιος - Ῥητὸν


Ἦθος ἀνθρώπῳ δαίμων.

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΠΟΔΟΣΙΣ 1
    Τὸ ἦθος γιὰ τὸν ἄνθρωπο εἶναι ὁ θεός του καὶ ὁ πνευματικός του καθοδηγητής.

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΠΟΔΟΣΙΣ 2
    Ὁ χαρακτήρας τοῦ ἀνθρώπου εἶναι ἡ μοῖρά του. 
 
 
ΣΧΟΛΙΟΝ
    Οἱ “Liddell / Scott” ἑρμηνεύουν τὸ ἀπόσπασμα, ἀποδίδοντας τὴν λέξη «δαίμων» ὡς τὸ καλὸ ἢ τὸ κακὸ πνεῦμα τοῦ ἀτόμου καὶ ὡς τὴν δύναμη ποὺ ἐπηρεάζει ἢ καθοδηγεῖ τὴν μοῖρα τοῦ ἀνθρώπου (Liddell & Scott, 1901). Οἱ “Kirk / Raven / Schofield” ἀποδίδουν τὴν λέξη «δαίμων» ὡς μοῖρα (Kirk et al., 1983). Κατὰ τοὺς “Diels / Kranz” τὸ ἦθος εἶναι ἡ ψυχή· τὰ συναισθήματα καὶ τὰ λόγια καὶ οἱ πράξεις σχετίζονται μὲ τὸ ἦθος τοῦ ἀνθρώπου (Diels & Kranz, 1992). Γιὰ τὸν ἀρχαϊκὸ Ἕλληνα ἡ εὐτυχία τοῦ ἀνθρώπου ἐνέχει καὶ τὴν ἔκφραση τῆς θεϊκῆς ἐπίνευσης· δῆλα δή, ἦταν εὐδαιμονία.



 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ἡράκλειτος, ἀποσπάσματα, ἀρχαῖοι συγγραφεῖς, ἐκδόσεις «Ζῆτρος», Θεσσαλονίκη, 1999, σελ. 130-131.

Ἡράκλειτος, ἦθος ἀνθρώπῳ δαίμων: ἡ μοῖρα ὡς ὑπόθεση ἤθους, περιοδικὸ φιλοσοφίας: «ἠθική», τεῦχος 9, Ἀθῆναι, 2012, σελ. 57.

Diels H., Kranz W., die fragmente der vorsokratiker, Weidmannsche Buchhandlung, Berlin, 1992.

Kirk G. S., Raven J. E., Schofield M., the presocratic philosophers: a critical history with a selection of texts, Cambridge University Press, 2nd edition, Cambridge (Cambridgeshire), 1983.

Liddell H. G., Scott R., μέγα λεξικὸν τῆς Ἑλληνικῆς γλώσσης, τυπογραφεῖον τῶν καταστημάτων «. Κωνσταντινίδης», Ἀθῆναι, 1901.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ἱπποκράτης ὁ Κῷος - Γενικὴ ἰατρικὴ | Νόμος

Χημεία τροφίμων - Κρεμμύδια καὶ Σκόρδο

Εἰσαγωγὴ στὴν διατροφὴ καὶ τὸν μεταβολισμὸ - Πέψη ἀμύλου